Lasten adoptoiminen

Wolfgang Simson: Child adoption

Adoptio on meidän taivaallisen Isämme sydämen asia ja siksi uskon, että jos meillä uskovilla sydän lyö yhtään tasatahtiin hänen kanssaan, meidän tulisi olla adoptoimisen mestareita. Alkuseurakunta otti vaarin kehotuksesta, että piti ”huolehtia orvoista ja leskistä” (Jaak.1:27) ja kristityt olivat kuuluisia siitä, että he ottivat hoiviinsa lapsia, jotka oli joskus ihan sananmukaisesti heitetty menemään kaupunkiensa kaatopaikoille.

Nämä kaatopaikat, joihin yhteiskunta kaataa jätteensä ja hylkää omat lapsensa, ovat tänään täydempiä kuin koskaan. Miljoonat lapset tällä planeetalla ovat orpoja, koska heidän vanhempansa ovat AIDS:in, sodan, alkoholin, avioerojen, väkivallan tai muun sellaisen uhreja, tai lapset voivat olla puoliorpoja, siis lapsia, joilla on ehkä teoreettisesti paikka, jota voisi kutsua kodiksi, mutta heitä ei sinne haluta, heistä ei välitetä tai heitä jopa kohdellaan siellä huonosti tai käytetään hyväksi.

He tarvitsevat turvapaikan ja mihin he voisivatkaan paeta, ellei siihen taivaan suunnittelemaan paikkaan, joka on Jumalan perheväen asunto, jonka taivaan Jumala, meidän isämme on luonut tarjoamaan vanhemmuutta niille, jotka ovat vailla vanhempia – seurakuntaan. Jos orpokodit ovat olleet pääasiallinen tapa, miten CAWKI on ongelmaa hoitanut, ehdotan, että kristityt perheet ja kotiseurakunnat (yhtenä muotona laajennettua perhekäsitystä) adoptoisivat lapsia ja pääasiassa sillä tavalla hoitaisivat tätä ongelmaa Jumalan tarkoittamassa seurakunnassa (CAGWI).

Thorsten Moritz sanoo asian näin:

”Adoptio perustuu kristillisen teologian mukaan Jumalan rakkauteen, mikä kohdistuu hänen luomakuntaansa, sekä siihen päättäväisyyteen, millä Jumala haluaa kansansa omaksuvan saman asenteen. Jeesuksen ja vain hänen kauttaan Jumalan kansa voi lopulta onnistua havainnollistamaan maailmalle sen Jumalan lapseksi ottavan rakkauden, mikä kohdistuu langenneeseen ihmiskuntaan. Tämä Jumalan mallin omaksuminen on ainoa toivo, mikä maailman hylätyillä lapsilla on. Lapseksi ottaminen on Jumalan sydämen asia ja me näemme sen pelastuksessa: Jumala ottaa meidät lapsikseen Kristuksessa, kristologian mukaan Jeesus on ennen kaikkea Jumalan Poika, evankelioinnin kannalta on tärkeää löytää kadonneita ja kutsua heistä lapsia Jeesukselle, seurakuntakäsityksen kannalta näin syntyy lapseksi kutsuttujen (adoptoitujen) yhteisö.

Minkälaista pelastusta me siis mainostamme, jos suljemme ovemme tämän maailman orvoilta? Sellainen olisi paha irvikuva Jumalan armosta. Adoption ei tarvitse olla mikään poikkeustapaus vain sen tähden, että meillä on jo omia lapsia. Eihän edes biologinen lapsi pärjää, jos sitä ei hyväksytä elämää suojelevaan yhteisöön. Biologia sellaisenaan ei yksin takaa mitään. Seurakunta on Jumalan perheväki, jota yhdistää toisiinsa yhteinen side Kristukseen, veriside ja sitoutuminen uuteen Jumalan perheeseen, joka Jeesuksenkin tapauksessa oli merkityksellisempi kuin side omaan veren perintöön.

Jumala uskoo lapsia meidän huostaamme. Tekee hän sen biologisesti tai adoption kautta ei sillä ole hengellistä tai raamatullista eroa. Meidän tulee näin ollen rohkaista ja helpottaa uskovien tekemiä lasten adoptointeja aina, kun vain mahdollista, ja antaa tärkeä sija lasten adoptoimiselle, mikä edustaa kristillistä arvomaailmaa parhaimmillaan.” (Lainaus päättyy)

Joten olkaamme kaikessa niin luovia ja neuvokkaita kuin mahdollista, jotta yhden tai parin lapsen adoptoimisesta tuli uskoville normaali tapa toimia, ja kasvattakaamme heitä Jumalan pelkoon ja tehkäämme heistä opetuslapsia, että heistä tulee kypsiä Jeesuksen seuraajia, sen Jeesuksen, joka sanoi opetuslapsilleen: ”En minä jätä teitä orvoiksi” (Joh.14:18). Niin, me voimme olla kykeneviä muuttamaan maailmaa perustamalla miljoonittain kotiseurakuntia, mutta voimme muuttaa maailmaa yhtä hyvin jakamalla Jumalan yliluonnollista rakkautta oikeanlaisen vanhemmuuden kautta – yksi adoptoitu orpolapsi kerrallaan.

Wolfgang Simson

Suomennettu kirjasta The Starfish Manifesto. Ote sivuilta 402-403. Kirja on alunperin julkaistu lokakuussa 2009.

Mainokset
Kategoria(t): Wolfgang Simson. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s