Mihin tarvitaan pienryhmiä? – osa1

Rick Warren: Six Reasons You Need a Small Group

Tämän artikkelin Rick lähetti Saddleback -seurakunnalle selittääkseen, miksi pienryhmät ovat tärkeitä uskovien hengelliselle kasvulle. Suosittelemme, että sovellatte tätä omassa seurakunnassanne. Rick on sanonut: ”Todellinen yhteys uskovien kesken on samanlaista omistautumista toinen toisellensa kuin me kukin yksilöinä toteutamme omassa elämässämme, kun me omistaudumme Jeesukselle Kristukselle”.

Raamattupiirissä me opimme, kuinka tullaan toimeen toisten kanssa.
Kun opiskelemme yhdessä raamattua, me saamme tilaisuuden harjoittaa epäitsekkyyttä ja myötätuntoista rakkautta. Jos yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet, ja jos yksi jäsen saa osakseen kunniaa, iloitsevat kaikki muutkin sen kanssa. 1.Kor.12:26. Vain kun olemme säännöllisesti koolla tavallisten epätäydellisten uskovien kesken, voimme oppia todellista veljeyttä ja kokea sitä yhteyttä, minkä Jumala haluaa luoda meidän välillemme (Ef.4:16, Room.12:4-5, Kol.2:19, 1.Kor.12:25).

Olen tässä yhteydessä sanonut: REAL fellowship is being as committed to each other as we are to Jesus Christ (vähän monisanaisempi suomennos yllä). Jeesus antoi henkensä meidän puolestamme. Samoin olemme me velvolliset panemaan henkemme alttiiksi veljiemme puolesta. 1.Joh.3:16. Tämä on sellaista uhrautuvaa rakkautta, jota Jumala odottaa meiltä, että mekin osoittaisimme sitä muita kohtaan – rakastaisimme heitä samalla tavoin kuin Jeesus rakasti meitä.

Pienryhmä auttaa minua kehittämään hengellisiä lihaksiani.
Et koskaan kasva aikuiseksi, jos osallistut vain seurakunnan yhteisiin kokouksiin, joissa olet passiivisesti yleisönä. Yksi tärkeä työmuoto, joka saa aikaan hengellistä kasvua, on osallistuminen pienryhmiin (soluihin), missä sinun hengelliset lihaksesi saavat säännöllistä harjoitusta. Hän liittää yhteen koko ruumiin ja pitää sitä koossa kaikkien jänteiden avulla, kunkin jäsenen toimiessa oman tehtävänsä mukaan, ja näin ruumis kasvaa ja rakentuu rakkaudessa. Ef.4:16.

Uudessa testamentissa esiintyy ilmaus ”toinen toisensa” eri muodoissaan yli 50 kertaa. Meitä käsketään rakastamaan toinen toisiamme, rukoilemaan toinen toistemme puolesta, rohkaisemaan toisiamme, kehottamaan toisiamme, tervehtimään toinen toistamme, palvelemaan toinen toisiamme, opettamaan toinen toistamme, hyväksymään toinen toisemme, kunnioittamaan toinen toisiamme, kantamaan toinen toistemme kuormia, antamaan toinen toisillemme anteeksi, olemaan toinen toisillemme alamaisia ja kaikin tavoin elämään toinen toisemme kanssa sovussa! Nämä ovat sinun ”perheenjäsenen velvollisuuksiasi”, jos kerran väität kuuluvasi Jumalan perheeseen.

Keiden kanssa toteutat näitä? Eristäytyminen luo itsepetosta. On helppoa uskotella itselleen olevansa uskossaan aikuinen, jos kukaan ei haasta meitä siihen. Todellinen aikuisuus näkyy ihmissuhteissa. Tarvitsemme muutakin kuin raamatun, jos haluamme kasvaa – tarvitsemme toisia uskovia. Kun muut kertovat, mitä Jumala on heille puhunut, minäkin opin ja kasvan mukana!

Pienryhmässä se minun identiteettini, että olen elävässä uskossa, vahvistuu.
En voi väittää seuraavani Jeesusta, jos en kuulu mihinkään opetuslasten joukkoon. Jeesus sanoi: Kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos te rakastatte toisianne. Joh.13:35. Kun me tulemme yhteen rodun ja yhteiskunnallisen aseman suhteen erilaisista taustoista ja elämme rakkaudellisesti yhdessä pienryhmänä, se on hyvä todistus maailmalle (Gal.3:28, Joh.17:21).

Et voi yksinään olla Kristuksen ruumis. Tarvitset muita, että se voisi olla totta. Yhdessä, ei erikseen, me olemme Kristuksen ruumis (1.Kor.12:27).

Rick Warren

Copyright © Rick Warren 2010. Julkaistu luvalla. Kaikki oikeudet pidätetään.
Alkuperäisen artikkelin lähteenä käytetty verkkosivustoa:
www.pastors.com

Mainokset
Kategoria(t): Rick Warren. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s