Jumalan hallintavalta on näkyvää

Wolfgang Simson: God’s rule becomes visible where we obey

Jumala ei pakota ketään valtansa alle (ainakaan toistaiseksi). Hän on järjestänyt asiat niin, että Jumalan valtakunta tulee näkyväksi niiden kautta, jotka eivät ainoastaan käytä Jumalaa hyväkseen ja ota vastaan omakohtaista pelastusta ja hyväksy jotain uskontoa, vaan jotka asettavat itsensä kokonaan Jeesuksen Kristuksen hallintavallan alle. Kun he tekevät niin, he alkavat elää, näyttää ja kuulostaa Jeesuksen kaltaisilta.

Elämä 2.0 ilmenee heissä erityisinä tunnusmerkkeinä, kuten rakkautena Jumalaan, rakkautena muihin uskoviin, pahojen henkien ulosajamisena, sairaiden parantamisena, kuolleiden herättämisenä, merkkeinä ja ihmeinä ja sellaisena taloudellisena elämäntapana, joka uhmaa tämän maailman tapaa hoitaa pankkiasioita ja ristiinnaulitsee suoraa päätä materialistisen elämäntavan. Sellainen elämisen malli on Jumalan kaavailema eikä ihmisen ja muodostaa yliluonnollisen yhteisön, jossa on mukana sekä valtakuntaan kuuluvia perheitä (kotikirkkoja) että poliittisia, hallinnollisia ja vastakulttuurisia liikkeitä.

Tällaista valtakunnan elämää luonnehtii tärkeimpänä kaikista uhrautuva rakkaus muita kohtaan, mikä kohdistuu jopa Jumalan vihollisiin. Tämä on kaikkein voimakkain tekijä maan päällä. Jos alamme elää sen mukaan kuin saarnaamme – ja sitten vasta avaamme suumme – silloin maailma kuuntelee. Ja jos sallimme Kuninkaamme muovata meitä ja rakentaa meitä apostolisen arkkitehtuurinsa mukaan tavalla joka hänestä on hyvä eikä perinteisen mallin mukaan tai CAWKI -kirkon uskonnollisten kaavojen mukaan, Jumalan imperiumi kehittyy yliluonnolliseksi rinnakkaisrakenteeksi, vaihtoehtoiseksi kaikkeudeksi, joka on jotakin, mistä Jeesus sanoi näin: ”maailmassa, mutta ei maailmasta”.

Tästä voi tulla nopeimmin kasvava ja voimallisin liike maailmassa sellaisen elämäntavan kautta, jota eletään toisia palvelevan uhrautuvan rakkauden mukaan. Onhan totta, että Jumala siunaa kuuliaisuuden – autuaita ne, jotka kulkevat minun teitäni, autuas se mies, joka minua kuuntelee (Sananl.8:32,34) – ja sen vuoksi antaa heidän osakseen ihmeellisen hedelmällisyyden, valtavan moninkertaistumisen ja läsnäolonsa kaikkialla maailmassa. Silloin ei raamatullinen kysymys ekklesian rakenteesta ole vain jokin toisarvoinen pikkujuttu tai peräti kiusankappale, joka loputtomiin häiritsee sitä suurta sopusointua, mikä vallitsee ekumeenisen kirkkopolitiikan keskellä, vaan merkitsee oleellista testiä sille, olemmeko todella lojaaleja ja kuuliaisia.

Jos siirrymme toteuttamaan raamatullista alueellisen kotiseurakuntaverkoston periaatetta, meidän tulee tehdä se kuuliaisuudesta kuninkaallemme – ei vain henkilökohtaisten etujen, mielipidekysymysten tai muodin vuoksi. Silloin meidän kuuliaisuutemme määrää siunauksen tai kirouksen.

Entä jos nyt on sellainen aika, jolloin ”Jumala pystyttää valtakunnan, joka ei ikinä tuhoudu” (Dan.2:44), silloinhan avainkysymys on tämä: oletko laillinen osa tätä kaikkea, tässä ja nyt? Jos et ole, pyydän sinua tulemaan osaksi tätä juuri tänään ja laskemaan kaiken, mitä sinä edustat ja mitä sinä olet, sinun kuninkaasi Jeesuksen jalkojen juureen. Hän on kykenevä muovaamaan sinun elämäsi niin paljon parempaan kuntoon kuin itse koskaan pystyisit. Hän on suuri jousimies ja jos sinä olet nuoli hänen jousessaan, on suuret mahdollisuudet siihen, että sinä osut napakymppiin – kuninkaasi suureksi mielihyväksi!

Kaupunki vuorella

Yhdessä perustavaa laatua olevassa opetuksessaan Jeesus vertasi opetuslapsiaan, siis niitä jotka ovat hänen hallintavaltansa alla ja sen vuoksi sisällä hänen valtakunnassaan, ”kaupunkiin, joka on ylhäällä vuorella, eikä siksi voi pysyä kätkössä” (Matt.5:14). Tämä merkitsee, että emme voi olla näkymättömiä sukellusvene-kristittyjä, jotka piiloutuvat kirkkorakennuksiinsa paksujen läpitunkemattomien seinien sisälle suorittamaan uskonnollisia hartausmenojaan tai kätkeytyvät tee-se-itse-tyyppisiin kotiseurakuntiin, jotka ovat kuin näkymättömiä ghettoja, joiden jäsenet välttävät kaikkea kosketusta ulkomaailmaan kuin ruttoa.

Juuri tuollaisen vastakohdan tulisi olla todellista: ilosanoma ei ole vain jokin yksityinen asia, vaan sen tulee olla julkinen asia. Joko Jeesus pyrkii olemaan kaikkien Herra tai hän ei ole Herra ollenkaan. Samoin kuin kukkula on kaikkien nähtävissä, Jeesus kutsuu ei vain itseään vaan myös opetuslapsiaan ”maailman valoksi” ja mikä onkaan näkyvämpää kuin valo itse?

Jeesus jatkaa puhumalla tästä, että tämä ei ole vain jokin vallitseva tilanne, vaan hänen mielestään meidän tulee olla tätä kaikkea sellaisessa ilmestyksen hengessä, jossa ymmärrämme: Näin loistakoon teidänkin valonne ihmisille, jotta he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät Isäänne, joka on taivaissa. Matt.5:16.

Tämä on yhtäpitävää muunkin Uuden testamentin opetuksen kanssa, missä Kristuksen seuraajia rohkaistaan: Eläkää moitteettomasti pakanoiden keskellä, jotta he teitä pahantekijöiksi panetellessaan havaitsisivatkin hyvät tekonne ja ylistäisivät Jumalaa sinä päivänä, jona hän kohtaa heidät. 1.Piet.2:12. Paavali kirjoittaa: Tehkää kaikki nurisematta ja empimättä, jotta olisitte moitteettomia ja puhtaita, nuhteettomia Jumalan lapsia tämän kieroutuneen ja turmeltuneen sukukunnan keskellä. Te loistatte siinä kuin tähdet taivaalla… Fil.2:14-15.

Tätä juuri haluan kutsua termillä ”Elämä 2.0”, joka on sellaista valtakunnan elämää, joka ilmaisee itseään vahvasti ympäröivän yhteiskunnan keskellä niin, että koko kosmos ja kaikki maailma saa nähdä, tuntea, haistaa, koskettaa, maistaa ja kokea sen.

Wolfgang Simson

Suomennettu kirjasta The Starfish Manifesto. Ote sivuilta 387-388. Kirja on alunperin julkaistu lokakuussa 2009.

Mainokset
Kategoria(t): Wolfgang Simson. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s