Jumala ristiinnaulittuna, osa2

Art Katz: God Crucified

Sanan ”pyhä” käyttäminen liian kepeästi
Meidän ei pitäisi käyttää sanaa pyhä liian kevyesti. Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen. Matt.5:48. Ja ”Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä.” 1.Piet.1:16. Hän on äärimmäisen pyhä. Koska tämä aika on tavattoman paha ja menemme kiihtyvää vauhtia kohti sen radikaalia loppuhuipennusta, voimme olla joko kokonaan pyhiä tai ei pyhiä ollenkaan.

Muistatteko, että eräs todiste siitä, että elämme lopun aikoja on luopumuksen lisääntyminen ja monien rakkauden kylmentyminen? Monien! Mistähän ne monet oikein tulevat? Kun vääryys alkaa rehottaa, muutamat tulevat tämän yleisön joukosta ja toiset muualta tämän mahtipontisen kristinuskon piiristä, mikä tänä päivänä maailmassa vaikuttaa. Vääryys alkaa rehottaa päivä päivältä aina enemmän. Se on hyvin viettelevää ja voimakasta. Ja jos olemme tulleet vain jonkin muovisen ristin juurelle, jonkin sellaisen ristin luo, joka edustaa rihkamakorujen maailmaa, voimme olla melko varmoja, että tulemme kuulumaan uhrien joukkoon. Tarvitsemme siis sitä, että risti nostetaan silmiemme eteen kaikessa totuudessa ja siitä tulee merkki, joka on syvälle syöpynyt meidän sydämeemme ja henkeemme.

Jumala ristiinnaulittuna
Joku rukoili tänä aamuna vanhurskauden rakastamisesta ja pahuuden vihaamisesta. Sellainen voi meille olla pelastavaa armoa. Mutta pahuutta voi vihata vain suhteessa siihen, miten hyvin ymmärrämme sen hinnan, jonka Jumala sen vuoksi maksoi.

Niinpä haluan puhua teille aiheesta JUMALA RISTIINNAULITTUNA.

Oikeastaan lainasin tämän otsikon eräältä saksalaiselta teologilta. Eikö olekin aika ihmeellistä, että Jumala herättää meidät oivaltamaan jotakin Henkensä kautta, sellaista minkä olemme hyvin tienneet ennestäänkin, mutta kun näkee vaikka jonkin kirjan otsikon, niin yhtäkkiä valo lävistää meidät.

On siis kyse Jumalasta ristiinnaulittuna. Jumala ristiinnaulittuna!

Mutta voin hokea sitä sata kertaa ja huutaa sitä kaikin voimin, mutta silti ei ole takuita, että se lävistäisi sinun sydämesi. Jumalan Pojan pitää itse läpivalaista sinut.

JU-MA-LA ristiinnaulittuna!

Ehkä jotkut teistä tuntevat sen maalauksen, jonka jäljennöstä Maria-sisaret pitävät esillä Darmstadtissa. Se on nimeltään Isenheimin alttari ja sen on maalannut taiteilija nimeltä Grünewald joskus 1500-luvulla. Se on yksi noista alttariteoksista, jotka koostuvat useasta osasta ja joiden keskeisenä maalauksena on kuva ristiinnaulitsemisesta. Jos et ole koskaan nähnyt sitä, voin suositella. Se onkin ainoa kuva Kristuksesta ristiinnaulittuna, jonka voin hyväksyä. Niin monet muut kuvat näyttävät varpailleen nousseelta balettitanssijalta. Jotkut taas näyttävät suorastaan aistillisilta… mies, jolla on muhkeat lihakset ja treenattu vartalo! Ei hassumpaa!

Mutta tämä on täynnä kauhua! Se on niin irvokas, että sitä on vaikea edes katsoa. Senpä takia luulenkin, että sen maalannut taiteilija on saanut inspiraatiota Pyhältä Hengeltä. Et ole koskaan nähnyt yhtä hirvittävää ihmishahmoa. On melkein vaikea erottaa, onko siinä ihminen vai jokin silvottu petoeläin. Jopa tämän maalauksen tekniikka on merkityksellinen. Se on yli neljä vuosisataa vanha ja se näyttää eilen maalatulta. Mikä tuoreus ja yltäkylläinen voima ja vitaalisuus siinä maalauksessa onkaan!

Sormet ovat kaikki kuolemanjäykät ja kasvot kuvastavat loputonta kärsimyskamppailua. Huulet ovat valkoiset ja silmät ovat painuneet syvälle kuoppiinsa ja hän on mies, josta kaikki käänsivät katseensa pois (Jes.53:3) ja tuskin häntä enää ihmiseksi tunsi, niin kammottavasti hänet oli runneltu (Jes.52:14). Joka puolella kehoa on verijälkiä, missä veri on hyytynyt ja kovettunut. Taiteilija on kuvannut jopa sylkeä. On myös metallin palasia ja puutikkuja, jotka ovat jääneet kehoon kiinni ruoskimisesta ja koko ruumiin värisävy on voimakas, kuolinkouristukseensa jäykistyneen vihertävä.

Se on uskomattoman ruma!

Se on vastaavan kärsimyksen ilmaisu. Se esittää säälittävää ihmisparkaa! Olen nähnyt sen kolme tai neljä kertaa. Sellainen on myös Ranskan Collmarissa Lähellä Elsass Lothringeniä Saksan rajan tuntumassa. Jos on tilaisuus käydä sitä katsomassa, älä kulje ohi! Se voi olla merkittävämpi kuin kolmen kuukauden saarnat ja luennot.

Joka kerta, kun näen sen, koen oudon vaikutuksen. Nämä taiteilijat tietenkin kuvaavat Kristuksen yleensä lannevaatteen kanssa. Keskiajan ja renessanssin maalareilla oli sellainen tapa. Mutta sanasta ei löydy pienintäkään vihjettä, että sellaista olisi ollut ollenkaan. Osa siitä kaikesta kidutuksesta ja ristin tuskasta ja häpeästä oli alastomuuden häpeä, kun uhri riippui ristillä täysin alastomana eikä voinut peitellä itseään käsien ollessa ristille naulittuina.

Kuinka oikein sanoisin sen? Jeesus joutui kestämään sen käsittämättömän nöyryytyksen, että hänen intiimit ruumiinosansa olivat näkyvillä, jotta me sen perusteella voisimme olla tällä alueella nuhteettomia.

Puhun nyt vähän kuin joku tärähtänyt. En ole aiemmin sanonut tällaista missään – koskaan. Mutta luulen, että meidän on syytä kuulla se kuitenkin. Mitä se kertoo meidän inhimillisestä luonnostamme, että otamme piikin irti lihastamme ja teemme kauheudesta pelkkää teologiaa, uskon perusperiaatteita, joista voimme puhua tyyliin ”kannatan tätä” ja voimme laulaa päälle ”Hän oli haavoitettu meidän rikkomustemme tähden” ja mennä sitten kotiin ja harrastaa itsetyydytystä? Jos yleensä tarvitsemme valoa taivaasta, niin tässä asiassa kyllä.

Tarvitsemme Jumalan antamaa ilmestystietoa hänen kärsimyksistään, tämän kaltaisesta kärsimyksestä – Jumalasta ristiinnaulittuna!

En usko, että mikään muu voi varjella meitä. Mikään muu ei voi antaa meille kuvaa synnin kauheudesta. Mikään muu ei voi estää meitä ristiinnaulitsemasta Jumalan Poikaa uudestaan kuin sen ymmärtäminen ja todella pohjia myöten käsittäminen, mitä Jumala kärsi, millaista nöyryytystä hän kesti, millaista käsittämätöntä tuskaa ja halveksuntaa ihmisten käsissä hän kesti jopa kokien, että oli joutunut Jumalan – Isänsä – hylkäämäksi.

Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun. Gal.3:13.

Millaista oli kuulla uskonnollisten juutalaisten pilkkapuheita: Pelasta nyt itsesi, tule alas ristiltä! (Mark.15:30). Muita hän kyllä on auttanut, mutta itseään hän ei pysty auttamaan (Mark.15:31).

Oletko ymmärtänyt, mitä on sanottu? Siinä on jotakin, mitä ei muualta löydä. Ei ole mitään sellaista kuin tämä kärsimyksen olemus, joka tuo meidän ulottuvillemme ilmestystietoa totuudesta.

Kärsimys paljastaa sellaista, mitä mikään muu ei paljasta. Oletko oivaltanut sen omien kärsimystesi suhteen? Olet vaikkapa kuumeisena sairasvuoteella ja olet lähellä kuolemaa tai ainakin sinusta tuntuu niin. Asiat jotka valtasivat mielesi terveenä ollessasi, asiat joille olet omistanut paljon aikaa ja huomiota ja joista olisit voinut käydä pitkiä ja vakavia keskusteluja, muuttuvat yhtäkkiä sillä hetkellä täysin merkityksettömiksi.

Kärsimys on kuin kuuma veitsi, joka uppoaa voihin. Se yksinkertaistaa kaiken. Se menee suoraan asian ytimeen ja tuo esiin asioiden oikean laidan ja paljastaa totuuden paremmin kuin mikään muu. Sen vuoksi teatterialan tärkeät oppilaitokset ovat tehneet kärsimyksestä vieläkin merkityksellisempää kuin Jumalan ihmiset. Me emme ole tässä paljonkaan kunnostautuneet. Mutta meidän pitäisi kyllä, sillä me olemme kutsutut kokemaan vastaavaa.

Joku on joskus sanonut, että jos joku puhuu kuin Kristus ja vaeltaa kuin Kristus, hän päätyy kokemaan samanlaisen kärsimyksen.

He vihaavat meitä ja väittävät tekevänsä siinä palveluksen Jumalalle: kaikki kansat vihaavat teitä minun nimeni tähden. Matt.24:9.

Samaan aikaan monien rakkaus kylmenee, kun laittomuus lisääntyy (Matt.24:12) – erityisesti mainitun kaltainen turmelus (seksuaalinen). Miksi he sitten vihaavat meitä? Koska he eivät voi sietää sitä vastakohtaisuutta, minkä kokevat vallitsevan meidän olemuksemme ja meissä vaikuttavan hengen ja toisaalta heidän elintapojensa välillä. Maailman henki haluaa aina vaan houkutella: ”Makaa minun kanssani.” (1.Moos.39:7) Jos et tee sitä, se ajaa heidät raivon partaalle. Oletko koskaan kuullut sanontaa: ”Ei ole mitään hurjempaa kuin nainen, joka on tullut torjutuksi!” Te torjutte Babylonin porton ja te kieltäydytte juomasta sen haureuden maljasta ja silloin joudutte kestämään sellaista raivoa, mitä ette ole ennen kokeneet.

Art Katz

PS. Isenheimin alttariteos kokonaisuudessaan.

Art Katz (1929-2007) oli messiaaninen kristitty ja toimi sananjulistajana kotimaassaan Yhdysvalloissa ja maailmanlaajuisesti. Artikkeli on käännetty hänen nettijulkaisustaan artkatzministries.org

Mainokset
Kategoria(t): Art Katz. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s