Jumalan huolenpito

Peggy Kannaday: The Providence of God

Taivaallinen kaitselmus kuuluu Kaikkivaltiaan Jumalan tavoitteisiin ja hänen ihmeelliseen suunnitelmaansa. Hänen huolenpitonsa on kattava ja ehtymätön. Mutta Jumalan hyvä suunnitelma on varattu etenkin niille, jotka ovat ottaneet vastaan Jeesuksen Kristuksen ja rakastavat Jumalaa ja jotka on kutsuttu elämään hänen tarkoitusperiään varten.

Jumalalla on kirkkaat suunnitelmat omiaan varten ja hän valvoo 24/7, että kaikki yhdessä koituu heidän parhaakseen. Se on hänen tärkeä ja suurenmoinen lupauksensa, joka löytyy raamatusta:

Me tiedämme, että kaikki koituu niiden parhaaksi, jotka rakastavat Jumalaa ja jotka hän on suunnitelmansa mukaisesti kutsunut omikseen. Room.8:28.

Meidän rajallinen käsityskykymme ei voi ymmärtää täysin Jumalan kaikkitietävää luonnetta, jonka perusteella hän voi huolehtia kaikesta ja saada kaiken toimimaan niiden parhaaksi, jotka ovat hänen kutsumiaan ja valitsemiaan ihmisiä. Hän antaa meille myös vapaan tahdon niin että voimme joka päivä valita, ketä palvelemme.

Joka päivä meillä on mahdollisuus kieltää itsemme, ottaa ristimme ja seurata Jeesusta Kristusta tai voimme valita toisin ja toteuttaa omia halujamme tai jopa saatanallisten henkien houkutuksia.

Mutta jos päätämme kulkea kaitaa ja suoraa tietä Jeesuksen kanssa, meillä on kirkas tulevaisuus Jumalan valtakunnassa Jeesus-kuninkaamme seurassa.

Minä päättelen, etteivät nykyisen ajan kärsimykset ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme. Room.8:18.

Kun teemme tietoisen päätöksen kulkea yhdessä Jeesuksen Kristuksen kanssa, me joudumme heti vastatusten Saatanan kanssa. Mutta juuri tämän ristiriidan ja koettelemuksen kautta me voimme tulla enemmän ja enemmän Kristuksen kaltaisiksi.

…rohkaisivat opetuslapsia ja kehottivat heitä pysymään uskossa. He sanoivat: ”Jumalan valtakuntaan meidän on mentävä monen ahdingon kautta.” Ap.t.14:22.

Ne, jotka valitsevat tämän nykyisen maailman ja kaiken mitä siinä on, kadottavat lopulta oman sielunsa. Kaikki mitä voimme tässä maailmassa saavuttaa, on yhtä tyhjän kanssa verrattuna siihen, että saamme elää Herramme Jeesuksen kanssa hänen kirkkautensa valtakunnassa.

Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Mark.8:36.

Emme saa kiintyä mihinkään tässä maailmassa niin, että emme rakasta ja tottele Herraa Jeesusta Kristusta. On luovuttava kaikesta, mikä pyrkii erottamaan meitä Herrasta. Sellaisesta on tehtävä parannus tai siitä voi tulla hienovarainen synnin ansa ja synnin palkka on kuolema ja ero elävästä Jumalasta.

Seurakunnassa on tänä päivänä vääriä opettajia, jotka sanovat, että meidän ei tarvitse noudattaa Jeesuksen Kristuksen opetuksia eikä totella hänen käskyjään. Kuitenkin kaikkein huomiota herättävin sanoma, mitä Jeesus saarnasi, oli ”tehkää parannus, sillä Jumalan valtakunta on tullut lähelle.”

Hän varoitti jatkuvasti ihmisiä ”uskonnollisten” fariseusten vääristä opetuksista. Hän välitti yhdestä ainoastakin kadotetusta sielusta ja hän oli aina huolissaan, jos yksikin ihminen joutui sielunvihollisen pettämäksi, tai niiden susien hampaisiin, jotka esiintyivät lammasten vaatteissa, tai väärien opettajien harhauttamaksi, ja pyrki estämään sellaisen.

Lopun aikoina Herra haluaa nostaa esiin niitä, jotka samalla tavoin välittävät yhdestäkin sielusta, niin kuin Jeesuskin oli valmis antamaan henkensä ristillä vaikka yhden ainoan ihmisen puolesta. Jumalan varjelus on varattuna jokaista varten niin että kukaan ei huku eikä joudu ikuiseen kadotukseen helvettiin.

Parannusta tekemällä pääsemme Kaikkivaltiaan Jumalan siipien suojaan, sisälle Jumalan valtakuntaan ja osallisiksi kaikesta, mitä Jumala on meille varannut. Parannus on ihmeitä tekevä Jumalan lahja, joka saa uskovan uudistumaan jatkuvasti.

Luukkaan evankeliumissa Jeesus kertoo ihmisille, että eräässä onnettomuudessa kuolleet eivät olleet syntisempiä kuin muut, mutta jos kuulijat eivät tekisi parannusta, hekin tuhoutuisivat:

Entä ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun Siloan torni sortui heidän päälleen? Luuletteko, että he olivat syyllistyneet johonkin pahempaan kuin muut jerusalemilaiset? Eivät suinkaan – yhtä lailla te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny. Luuk.13:4-5.

Jumalalla on täydellinen valta ja oikeus tuomita. Hänen huolenpitonsa ei siis ole mitään ”toivotaan toivotaan -juttua” tai muutenkaan epävarmaa. Hän toteuttaa täydellisesti oikeuden ja tuomitsee kaikki ihmiset. Olemme turvassa, jos luotamme häneen 100%, sillä häntä ei voi petkuttaa, manipuloida tai kontrolloida petollisin keinoin.

Jumalan antama huolenpito on täysin reilua, monipuolista ja jatkuvaa. Jumala antaa kaiken, mitä tarvitsemme elääksemme yltäkylläistä, hurskasta ja kunnollista elämää, mutta meidän on omasta puolestamme tarpeellista seurata Jeesusta ja noudattaa hänen sanaansa.

Voimme olla varmoja, että aina kun Herra saa johtaa meitä, hän myös pitää meistä huolen [Alkukielellä: wherever the Lord guides; He also provides. Suom.huom.] On hänen mahtavan suunnitelmansa mukaista, että hän antaa varjeluksensa kaikille, jotka häntä rakastavat, luottavat häneen ja tottelevat häntä.

Jeesus Kristus tuli itse maan päälle meidän vuoksemme ja hän oli loppuun asti kuuliainen – aina ristin kuolemaan asti. Koska hän oli täysin antautunut toteuttamaan saamaansa kutsumusta, hän on saanut istua korkeimmalle valtaistuimelle Isän oikealle puolelle.

Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea. 1.Kor.15:28.

Jumalan huolenpidon päämäärä on, että me kaikki pelastumme, tulemme terveiksi ja tulemme tuntemaan Jumalan. Isä Jumala lähetti Ainoan Poikansa, jotta kaikki ihmiset, jotka kääntyvät Pojan puoleen, saisivat olla osallisia tästä Jumalan huolenpidosta – ne jotka ottavat hänet vastaan Herrana ja Pelastajana.

Jumalan rakkaus on voimallista ja merkittävää ja Jumala osoitti sen rakkautensa kaikkia ihmisiä kohtaan ristillä. Saamme hänen taivaallisen huolenpitonsa osaksemme, kun hyväksymme hänen rakastavan uhrinsa. Siinä on kysymys meidän omasta valinnastamme.

Ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. Room.8:39.

Jumalan pelastavassa armossa on kysymys Jumalan rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan ja siitä uhrautuvasta rakkaudesta, minkä Jeesus Kristus tuli toteuttamaan. Saamamme huolenpito heijastuu siinä, että rakastamme Jumalaa ja lähimmäisiä ja olemme kuuliaisia hänen käskyilleen.

Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Joh.14:15-16.

Jeesus on lihaksi tullut Jumalan sana, joka johdattaa meitä, ja sen lisäksi meille on annettu Pyhä Henki, joka johdattaa meidät kaikkeen totuuteen. Meidän tulee antautua Pyhän Hengen johdatukseen kaikessa, mitä teemme, sillä sillä tavalla meistä tulee aikuisia Jumalan poikia ja tyttäriä.

Jumalan valtavat lupaukset ovat myös hänen täydellistä huolenpitoaan. Jumalan toiminta maan päällä on luonteeltaan huolehtivaa ja perustuu hänen sanaansa, pyhään raamattuun. Hän on antanut meille innoitetun sanansa, joka selittää meille kaiken, mitä tarvitsee tietää. Hän on antanut meille myös Pyhän Hengen varustamaan meitä, että meillä on Jumalan voima kaikessa, mitä teemme.

Hän on antanut meille kaiken, mitä koskaan tarvitsemme, joten vaelletaan hänen totuudessaan, hänen tietään ja eletään sitä ihmeellistä elämää, jonka hän on varannut kaikille, jotka häntä rakastavat, ja ovat hänen aivoitustensa mukaan kutsutut. Me voimme voittaa maailman ja kaiken maailmallisen Jumalan valtakunnan tähden.

Tulkoon hänen valtakuntansa ja tapahtukoon hänen tahtonsa niin maan päällä kuin taivaassa. Aamen.

Peggy Kannaday

Copyright © Peggy Kannaday. Julkaistu luvalla. Artikkeli on suomennettu Peggy Kannadayn blogista Happy707’s Blog

Mainokset
Kategoria(t): Peggy Kannaday. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s